Kan vi hjælpe dig med noget? Ring til os på 45153658 mandag & onsdag kl. 11 til 15.

Få svar på dine spørgsmål

Vi samler de spørgsmål, vi får flest af og svarer på dem her. Hvis ikke du finder svaret på dit spørgsmål, så er du altid velkommen til at skrive til os. 

Spørgsmål og svar

Der er løbet meget vand i åen siden Nabohjælp trådte sine barnesko i 1987 og fik en digital platform i 2012. Nu er Nabohjælp en app og en hel bunke dokumenteret viden om, hvad der virker.

Læs de mest stillede spørgsmål og få svar på dem her. Hvis du ikke har fået svar på dit spørgsmål er du velkommen til at kontakte os på info@nabohjaelp.dk

Hvad koster Nabohjælp?

Det koster ingenting at være med i Nabohjælp og det er nemt at komme i gang. Det kræver blot, at du henter vores gratis app ned på din smartphone eller tablet, har NemID klar og opretter en profil.

1: Find App Store eller Google Play

  • Gå til GOOGLE PLAY på din tablet eller android telefon
  • Eller gå til APP STORE på din iPad eller iPhone

2: Søg på Nabohjælp

  • Vælg app-ikonet med Nabohjælps logo

3: Klik på Installer


4: Åbn appen

  • Klik på Log ind, hvis du allerede er tilmeldt Nabohjælp
  • Klik på Opret ny bruger, hvis du er helt ny bruger. Bemærk at du skal bruge NemID, når du opretter en profil.

5: Få naboerne med

  • Spørg naboerne, om de vil være med. 9 ud af 10 vil gerne. Måske kan I også tage emnet op i grundejerforeningen?
  • Overvej, hvilke naboer du vil have hjælp af i ferier, og inviter dem ind til at blive dine feriehjælpere via appen

VILKÅR OG PRIVATLIVSPOLITIK FOR BRUG AF APPEN

Kan jeg stadig bruge det gamle Nabohjælp?

Det kan du i hvert fald – så længe det er via appen. Du kan ikke længere logge på via nabohjælp.dk og vi sender ikke informationer pr. sms mere. Men derudover så har du alt, hvad du plejer inde i appen – og mere til.

Hvorfor forsvinder sms? Kan jeg ikke bare selv betale for sms’erne?

I 2018 sendte vi over 4 mio. sms’er via Nabohjælp men for at få en mere fremtidssikret løsning, er vi nødt til at lukke den service ned nu. Den bliver ganske simpelt for omkostningstung for os. Dertil skal det siges, at vi har valgt, at Nabohjælp skal være gratis for vores brugere, og derfor sender vi ikke regningen videre. Så nu gør vi noget andet, og du får stadig beskederne, bare via mail og notifikationer fra appen.

Jeg har ingen mobiltelefon - kan jeg så ikke være med i Nabohjælp?

Nabohjælp er en digital løsning, som kun findes på app. Så for at være med, kræver det at du har en smartphone eller en tablet. Hvis du ikke har en smartphone, er du meget velkommen til at give os et ring på 4515 3658. Så vejleder vi dig meget gerne i, hvad du kan gøre i stedet.

Har du brugt Nabohjælp tidligere, så kan du opleve det, som en stor ændring og måske føle dig lidt i klemme. Det er vi kede af. Nabohjælps system har 7 år på bagen og vi har derfor haft brug for at opdatere vores platform. For TrygFonden og Det Kriminalpræventive Råd, som står bag Nabohjælp, er det vigtigt, at Nabohjælp fortsat er et gratis tilbud og derfor har vi også skulle prioritere vores ressourcer efter, hvad efterspørgslen peger mod, og hvad der hænger sammen driftsmæssigt. I den forbindelse har vi valgt at flytte platformen over på en app. Dels har rigtig mange brugere længe ønsket sig en bedre app. Dels har de fleste i dag enten en smartphone eller en tablet. Og dels har vi ikke økonomisk råderum til at udvikle og supportere en webløsning samtidig. Den løsning vi kan tilbyde nu, er den mest fremtidssikre løsning, vi har kunnet udvikle med den økonomi, vi har til rådighed.  

Hvis du ikke har en smartphone eller en tablet, kan vi derfor ikke længere tilbyde dig den digitale hjælp. Det betyder ikke, at du ikke kan nabohjælpe, for det er stadig den aktive adfærd ude i virkeligheden, som virker og ikke det digitale system bagved. Systemet er blot til for at gøre det nemmere for dig og dine nabohjælpere.  

Hvad med mine nabohjælpere i det personlige netværk, forsvinder de?

Nej, de forsvinder ikke, men de skal også hente appen, for at kunne oprette ferier og få det optimale ud af Nabohjælp. Hvis du opretter en ferie i appen, sender vi dog fortsat beskeder til dem, via den mail, de har tilknyttet deres profil. Så længe mailadressen stadig gælder, så får de fortsat at vide, når din bolig skal være alene hjemme.

Skal jeg hente appen for at slette min profil hos Nabohjælp?

Hvis du har brug for at forlade os, så håber vi, at det kun er for en stund. Du er i hvert fald altid meget velkommen hos os. Hvis du vil slette din profil, er det nemmest at gøre det via appen, hvor du skal ind under indstillinger. Men du kan også kontakte os på info@nabohjaelp.dk og høre, hvordan du gør, hvis du ikke har appen.

Kan systemet misbruges, så indbrudstyve får ferieoplysninger?

Dine feriehjælpere er en del af dit eget lukkede netværk, som ingen udefra har adgang til. Det er kun de personer, du selv har accepteret som feriehjælpere, der kan se dine ferier. Fordi du selv bestemmer, hvem du inviterer eller accepterer som feriehjælpere, ved du, at det er mennesker, du kan stole på.

Hvorfor skal jeg bruge NemID og validere min adresse for at være med?

Vi vil gerne sikre, at alle brugere føler sig trygge ved at benytte Nabohjælp og kan være sikre på, at det er sikkert. Derfor har vi lagt os i selen for, at du får den bedst mulige løsning. Det betyder så også, at vi validerer alle nabohjælpere via NemID og samtidig kræver, at alle brugere bliver adressevalideret, før de kan være med.

Hvordan får jeg et skilt til min vej eller klistermærke til postkassen?

Når du opretter en profil hos Nabohjælp, sender vi dig tre klistermærker i et velkomstbrev. Hvis de går i stykker, kan du logge ind via nabohjaelp.dk og bestille nye klistermærker.

Men du og dine naboer kan også gøre Nabohjælpen endnu mere officiel og købe et vejskilt, hvis I er med i Nabohjælp. Det koster 366,- for skiltet og 125,- for beslag. Vi formidler kontakten til de skilteleverandører, som forhandler skiltet. Du skal blot ind og bestille skilt her. Her bliver du bedt om at logge ind inden, du bestiller.

Nabohjælp har desværre ikke mulighed for at dække udgifterne til skilte. I stedet sender vi klistermærker med i dit velkomtbrev - og de virker lige så godt. Det aller vigtigste er dog, at I er aktive nabohjælpere, så skilte og klistermærker ikke blot bliver tomme ord, for det gennemskuer en tyv hurtigt.